Algemene voorwaarden EGP-Partners B.V

Artikel 1. Toepasselijkheid en definities

  1. Deze EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen EGP-Partners B.V., als opdrachtnemer en/of verkoper en/of verhuurder met de opdrachtnemer en/of koper en/of huurder gesloten overeenkomsten. EGP-Partners B.V., staat geregistreerd bij Kamer van Koophandel onder het nummer 91184479.
  2. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon in wiens opdracht diensten worden verleend en/of werkzaamheden worden uitgevoerd en/of zaken worden verkocht en/of verhuurd en geleverd.
  3. Overeenkomst: de tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever gesloten overeenkomst ter zake het verlenen van diensten en/of het uitvoeren van werkzaamheden en/of verkopen en/of verhuren en leveren van zaken.
  4. Onder “dienstverlening of levering” wordt verstaan alle producten die met toepassing van deze algemene voorwaarden aan de Opdrachtgever worden geleverd.
  5. Voor zover in het kader van het uitvoeren van de werkzaamheden door Opdrachtnemer persoonsgegevens worden verwerkt, zullen deze persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt en overeenkomstig de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon.
  6. Technische en organisatorische maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.

Artikel 2. Algemeen

  1. De Overeenkomst wordt gevormd door Opdrachtgever en Opdrachtnemer ondertekende opdrachtbevestiging en/of overeenkomst alsmede de onderhavige EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden
  2. De EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op en vormen een onverbrekelijk onderdeel van alle aanbiedingen van Opdrachtnemer, van alle aan Opdrachtnemer verstrekte opdrachten, alsmede van alle door Opdrachtnemer als verkoper en/of verhuurder en/of Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten, waaronder in de toekomst met Opdrachtnemer te sluiten overeenkomsten. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door Opdrachtnemer derden dienen te worden betrokken. Afwijkingen en aanvullingen op de EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden binden Opdrachtnemer slechts indien deze schriftelijk overeengekomen zijn.
  3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en of andere voorwaarden van Opdrachtgever worden door Opdrachtnemer uitdrukkelijk uitgesloten. Bij een conflict tussen de in de Overeenkomst tussen partijen opgenomen voorwaarden en de EGP-Partners B.V.
    Algemene Voorwaarden zullen laatstgenoemde voorwaarden prevaleren.
  4. Indien één of meerdere bepalingen van de EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden op enig moment door de rechter geheel of gedeeltelijk worden vernietigd of nietig worden verklaard, dan laat dit de werking van de overige bepalingen onverlet. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
  5. Indien Opdrachtnemer aan Opdrachtgever Epson goederen levert in de vorm van huur en/of lease van deze goederen zijn de Epson Financial Services Algemene Voorwaarden eveneens van toepassing op deze huur- en/of leaseovereenkomst. Opdrachtnemer zal in een dergelijk geval een afschrift van de EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden alsmede een afschrift van de Epson Financial Services Algemene Voorwaarden aan Opdrachtgever ter beschikking stellen. Indien er een conflict is tussen de EGP-Partners B.V. Algemene Voorwaarden en de Epson Financial Services Algemene Voorwaarden prevaleren de Epson Financial Services Algemene Voorwaarden.
  6. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden. Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

Artikel 3. Offertes en aanbiedingen

  1. Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte of aanbieding een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend.
  2. Offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever staat er voor in dat hij/zij alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding van de opdracht tijdig en naar waarheid heeft verstrekt aan
    Opdrachtnemer. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gehouden indien in de offerte informatie van de Opdrachtgever is opgenomen die achteraf blijkt te zijn. Opdrachtgever staat te allen tijde in voor de juistheid van de informatie.
  3. Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat (een onderdeel van) de offerte en aanbieding een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Alle aanbiedingen en offertes zijn gebaseerd
    op de uitvoering van de overeenkomst door Opdrachtnemer onder normale omstandigheden en gedurende gebruikelijke werkuren, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders aangegeven.
  4. Een samengestelde offerte en aanbieding verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de offerte en aanbieding tegen een overeenkomstig gedeelte van de opgegeven prijs.
  5. Offertes en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige orders. Behoudens voor zover uit het bepaalde in artikel 3 van deze algemene voorwaarden anders volgt, binden mondelinge toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten van Opdrachtnemer, Opdrachtnemer niet dan nadat en voor zover zij door Opdrachtnemer schriftelijk zijn bevestigd.

Artikel 4. Prijzen

  1. Opgegeven prijzen zijn netto prijzen en gelden derhalve – tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld – exclusief verpakkingskosten, verzending- en transportkosten, exclusief omzetbelasting, invoerrechten en overige op de verkoop en/of levering en/of uitvoering van de overeenkomst vallende overheidslasten, behoudens voor zover schriftelijk anders is overeengekomen. Indien het transport een specifieke verpakking vereist, komen ook de kosten van de specifieke verpakking voor rekening van Opdrachtgever.
  2. Opgegeven prijzen zijn inclusief kosten van transport binnen Nederland, tenzij de netto factuurwaarde van de levering minder bedraagt dan € 500,00. In dat geval worden de kosten van transport en administratie bij Opdrachtgever in rekening gebracht. Expresse- zendingen zijn steeds voor rekening van Opdrachtgever. Wenst Opdrachtgever de goederen zelf af te halen, dan wordt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, hiervoor geen tegemoetkoming gegeven.
  3. Indien Opdrachtnemer met Opdrachtgever een vaste prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer gerechtigd tot verhoging van deze prijs, zonder dat Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de Overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van
    de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van kostprijsbepalende factoren zoals de prijs van grondstoffen, lonen etc. of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomt
    redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
  4. Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de Overeenkomst meer bedraagt dan 15%, heeft Opdrachtgever het recht om de Overeenkomst schriftelijk bij aangetekend schrijven te annuleren, mits dit binnen 14 dagen na ontvangst van de
    aangepaste prijs schriftelijk geschiedt, tenzij Opdrachtnemer alsnog bereid is om de Overeenkomst op basis van het oorspronkelijk
  5. overeengekomen uit te voeren, de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Opdrachtnemer rustende verplichting
  6. ingevolge de wet dan wel indien bedongen is dat de levering langer dan drie maanden na de Overeenkomst zal plaatsvinden.
  7. Een annulering als vermeld in het vorige lid geeft Opdrachtgever geen recht op vergoeding van enige schade. Ingeval Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert, is Opdrachtnemer gerechtigd hem/haar al gemaakte kosten bij Opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 5. Overeenkomst

  1. De Overeenkomst geldt als gesloten vanaf de dag van ondertekening door Opdrachtgever, respectievelijk de dag van verzending van de schriftelijke opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
  2. De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
  3. Indien het aanbod van Opdrachtnemer vrijblijvend is, komt de overeenkomst tot stand op het moment van ontvangst van Opdrachtnemer van een schriftelijke aanvaarding van dit aanbod, dan wel op het moment dat door Opdrachtnemer een begin is gemaakt met de uitvoering van de opdracht.
  4. Indien aan het aanbod van Opdrachtnemer een termijn is gebonden, komt de overeenkomst tot stand op het moment van ontvangst door Opdrachtnemer van een aanvaarding van dit aanbod van de Opdrachtgever binnen de door Opdrachtnemer gestelde termijn. Indien een aanvaarding door de Opdrachtgever van het aanbod van Opdrachtgever afwijkt, dan geldt dit als een nieuw aanbod van de Opdrachtgever en als een verwerping van het gehele aanbod van Opdrachtnemer, ook indien slechts sprake is van een afwijking op ondergeschikte punten. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  5. Indien de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een aanbod doet en/of opdracht geeft, is van de zijde van Opdrachtnemer uitsluitend sprake van een aanvaarding indien Opdrachtnemer dit aanbod en/of deze opdracht aanvaardt dan wel wanneer Opdrachtnemer met de uitvoering van de opdracht is begonnen.
  6. Na de overeenkomst gemaakte aanvullende afspraken, wijzigingen en/of toezeggingen, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk gedaan door personeel, vertegenwoordigers, verkopers of andere tussenpersonen van Opdrachtnemer zijn niet bindend, tenzij deze door
    Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever schriftelijk worden bevestigd.

Artikel 6. Uitvoering van de Overeenkomst

  1. Opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden de zorg van een goed Opdrachtnemer in acht.
  2. Opdrachtnemer neemt met de Overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en geeft derhalve geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald, dan wel uit de Overeenkomst voortvloeit.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht, voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, gedeeltelijk de Overeenkomst door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal hiertoe uitsluitend overgaan, na overleg met Opdrachtgever.
  4. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  5. Indien binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn is overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn voor Opdrachtnemer. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk bij aangetekend schrijven in gebreke te stellen.

Artikel 7. Wijziging in de opdracht

  1. Wijzigingen in de Overeenkomst door Opdrachtgever die door Opdrachtnemer niet konden worden voorzien en meerwerk veroorzaken, zullen door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden doorbelast conform het in de Overeenkomst afgesproken tarief. Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens door Opdrachtgever, Opdrachtnemer de geplande werkzaamheden opnieuw moet  organiseren. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten voor meerwerk op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
  2. Door Opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de Overeenkomst, moeten door Opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Opdrachtnemer ter kennis zijn gebracht. Een wijziging in dan wel aanvulling op de
    Overeenkomst geldt slechts indien deze door zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever (bij voorkeur schriftelijk) is aanvaard.
  3. Veranderingen die in een reeds verstrekte opdracht worden aangebracht kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen oplevertijd door Opdrachtnemer wordt overschreden. Opdrachtnemer kan hiervoor nimmer door Opdrachtgever aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 8. Medewerking Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever zal steeds, gevraagd en ongevraagd, alle relevante informatie verstrekken aan Opdrachtnemer die hij/zij nodig heeft voor een correcte uitvoering van de aan Opdrachtnemer verstrekte opdracht.
  2. Indien voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht noodzakelijke gegevens, niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de gemaakte afspraken door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld, of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn/haar
    (informatie) verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer bevoegd over te gaan tot opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst.
  3. Om de uitvoering van de opdracht goed en zoveel mogelijk volgens tijdschema te laten verlopen, stelt Opdrachtgever tijdig medewerkers van zijn/haar eigen organisatie ter beschikking, tenzij uit de aard van de opdracht anders voortvloeit. Opdrachtgever dient er zorg voor te dragen dat zijn/haar personeel over de juiste vaardigheden en ervaring beschikken om de werkzaamheden te kunnen verrichten.
  4. Indien en voor zover Opdrachtnemer daarom verzoekt, verschaft Opdrachtgever op zijn/haar locatie Opdrachtnemer kosteloos een eigen werkruimte met telefoonaansluiting en, desgewenst, een fax- en/of datanetaansluiting, tenzij uit de aard van de opdracht anders voortvloeit.
  5. Indien ten gevolge van het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van personeel, verzochte gegevens, bescheiden en faciliteiten door Opdrachtgever, extra kosten voortvloeien voor Opdrachtnemer, dan komen deze kosten voor rekening van opdrachtgever.
  6. Opdrachtgever zal voor aanvang van uitvoering van de opdracht op de locatie van Opdrachtgever dan wel op de door Opdrachtgever aangewezen locatie zorg dragen voor de door Opdrachtnemer aangegeven faciliteiten, waaronder op de juiste plek aansluitingen van
    afdoende elektriciteit en afdoende data. Genoemde faciliteiten zijn hier niet limitatief genoemd. Indien ten gevolge van het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen deze faciliteiten door Opdrachtgever, extra kosten voortvloeien voor Opdrachtnemer,
    dan komen deze kosten voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 9. (Op)levering

  1. Opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze haar/hem ter beschikking worden gesteld. Indien Opdrachtgever afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is
    Opdrachtnemer gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever is gehouden de zaken op het hem door Opdrachtnemer meegedeelde afleveringstijdstip in ontvangst te nemen; schiet hij daarin tekort, dan worden de zaken
    geacht op het door Opdrachtnemer daarvoor bepaalde afleveringstijdstip te zijn afgeleverd en is Opdrachtnemer gerechtigd de zaken voor rekening en risico van Opdrachtgever op te slaan.
  2. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te facturen. Voor zover aflevering van de bestelde zaken niet op het overeengekomen tijdstip c.q. binnen de overeengekomen termijn
    plaatsvindt, heeft Opdrachtnemer – tenzij uitdrukkelijk een fatale termijn is overeengekomen – recht op een na leveringstermijn van dertig dagen vanaf de dag van ontvangst van een sommatieschrijven van Opdrachtgever.
  3. Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken onmiddellijk nadat de zaken haar/hem ter beschikking zijn gesteld.
  4. Schade aan geleverde zaken dan wel onjuist geleverde zaken dienen binnen 12 uur na levering schriftelijk aan Opdrachtnemer worden gemeld. Het risico van te laat gemelde schade dan wel onjuist geleverde goederen ligt na deze 12 uur geheel bij Opdrachtgever. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat over op Opdrachtgever op het moment waarop zaken aan Opdrachtgever dan wel door haar/hem ingeschakelde derden op de door Opdrachtgever aangewezen locatie worden geleverd. Vanaf het moment van de levering zijn de goederen voor risico van de opdrachtgever/afnemer en komt voor zijn rekening alle directe en indirecte schade, welke aan en/of door de goederen op het opgeleverde werk mocht ontstaan.
  5. Onder het moment van levering dient in de zin van deze bepaling tevens te worden verstaan de dag van levering. Tenzij anders is overeengekomen geschiedt de levering op het tijdstip waarop Opdrachtnemer dit aan de Opdrachtgever meedeelt, dan wel de Opdrachtgever het werk/product in gebruik neemt.
  6. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de
    aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties etcetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
  7. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Opdrachtnemer bevoegde persoon en de Opdrachtgever
    akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert
    geen wanprestatie van Opdrachtnemer op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
  8. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
  9. Opdrachtnemer kiest de wijze van transport/verzending alsmede de wijze van verpakken van de producten wordt door Opdrachtnemer bepaald, zo hieromtrent bij het aangaan van de overeenkomst niets is bepaald. De Opdrachtgever dient zorg te dragen voor binnen het vervoersgebied ten behoeve van het vervoer benodigde toestemmingen, ontheffingen en/of vergunningen. De kosten die aan deze toestemmingen, ontheffingen en/of vergunningen zijn verbonden, komen voor rekening van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van het ontbreken van de voor een behoorlijk vervoer vereiste toestemmingen, ontheffingen en/of vergunningen. Indien Opdrachtnemer, al dan niet voor eigen rekening en risico zorg draagt, voor vervoer, geschiedt levering door Opdrachtnemer steeds naar het losadres van de opdrachtgever. De Opdrachtgever is verplicht de zaken aldaar in ontvangst te nemen. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade die bij of tijdens het lossen optreedt, behoudens opzet of grove schuld zijdens Opdrachtnemer. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft, zijn in de eerste volzin van dit lid vermelde verplichting na te komen, dan komen de daaruit voortvloeiende kosten, schaden en interesses voor zijn rekening, ongeacht of de niet nakoming van deze verplichting het gevolg is van overmacht.

Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever voldaan heeft aan zijn/haar volledige (betalings)verplichtingen jegens Opdrachtnemer.
  2. Zaken die onder het eigendomsvoorbehoud vallen mogen niet worden doorverkochten en/of ingeruild en/of op een andere wijze overgedragen aan een derde en ook niet als betaalmiddel worden gebruikt. Tevens is Opdrachtgever niet bevoegd de onder het
    eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Voorts verplicht de Opdrachtgever zich om het onder eigendomsvoorbehoud geleverde te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Opdrachtnemer ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Opdrachtnemer gerechtigd tot deze penningen..
  4. Indien Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is Opdrachtnemer gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Opdrachtgever is gehouden onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Opdrachtnemer, te bewaren.
  5. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Opdrachtnemer veilig te stellen. Indien derden beslag leggen op het onder eigendomsvoorbehoud geleverde dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Opdrachtnemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

Artikel 11. Opzegging

  1. Beide partijen kunnen de Overeenkomst te allen tijde tussentijds schriftelijk door middel van een aangetekend schrijven beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 90 dagen, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
  2. Indien tot voortijdige beëindiging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie, waarbij het tot dan toe gemiddelde maandelijks declaratiebedrag voor hardware en
    service als uitgangspunt wordt gehanteerd, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen onder voorbehoud
    ter beschikking worden gesteld aan Opdrachtgever.
  3. Ingeval één van beide partijen in staat van faillissement geraakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de Overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn voortijdig te beëindigen.
  4. Bij voortijdige beëindiging door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer met betrekking tot de overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 12. Ontbinding- en/of opschortingsbevoegdheid

  1.   Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van haar/zijn verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:
  2. Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt dan wel Opdrachtnemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever in die verplichtingen zal tekortschieten;
  3. Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
  4. Er sprake is van (een aanvraag) liquidatie van Opdrachtgever, aan Opdrachtgever surseance van betaling is verleend, Opdrachtgever is staat van faillissement is verklaard, de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen op Opdrachtgever van toepassing is verklaard of
    onder curatele stelling van Opdrachtgever, Opdrachtgever de vrije beschikking over zijn/haar vermogen of inkomsten geheel of gedeeltelijk verliest, Opdrachtgever zijn/haar bedrijf verkoopt dan wel indien er ten laste van Opdrachtgever beslag wordt gelegd en dit beslag niet binnen 5 maanden is opgeheven.
  5. Opdrachtnemer is voorts bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.
  6. Indien Opdrachtnemer overgaat tot opschorting of ontbinding, is zij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade dan wel kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
  7. Indien Opdrachtnemer overgaat tot ontbinding van de Overeenkomst, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  8. Indien de ontbinding aan Opdrachtgever toerekenbaar is of Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst dient op te schorten zoals vermeld in dit artikel en/of onder artikel 8.2 van deze algemene voorwaarden, is Opdrachtgever verplicht de hierdoor ontstane directe en indirecte schade en kosten aan Opdrachtnemer te vergoeden.
  9. Opdrachtnemer kan te allen tijde nadere zekerheid verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst mag opschorten. Indien aan dit verlangen niet ten genoegen van Opdrachtnemer gevolg wordt gegeven is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van alle Overeenkomsten met Opdrachtgever op te schorten of te weigeren, zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn en zonder zelfs afstand te doen van zijn/haar andere rechten uit deze Overeenkomst of de wet.

Artikel 13. Betalingsvoorwaarden

  1.  Betaling geschiedt binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in euro’s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Voor de eerste herinnering worden geen kosten berekend, opvolgend wordt er cumulatief 17 euro per
    aanmaning/ herinnering berekend. Opdrachtnemer is gerechtigd een gedeelte van de prijs en/of anderszins door Opdrachtnemer op grond van de overeenkomst gefactureerde bedragen bij vooruitbetaling te verlangen dan wel ter zake zekerheden en/of een bankgarantie te verlangen, bij gebreke waarvan Opdrachtnemer gerechtigd is de nakoming van haar verplichtingen op te schorten.
  2. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling is hij/zij van rechtswege in verzuim en is Opdrachtgever de wettelijke (handels) rente vanaf dag van het verzuim verschuldigd. Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd over iedere maand, of gedeelte van de maand, waarbij een gedeelte van de maand wordt beschouwd als de gehele maand. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  3. Vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is, is Opdrachtgever tevens gehouden tot vergoeding van alle te maken (buiten)gerechtelijke kosten en executiekosten verband houdende met de incasso van de gefactureerde bedragen. De buitengerechtelijke kosten en incassokosten worden volgens de wettelijke normen (Wet normering buitengerechtelijke incassokosten) berekend.
  4. Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
  5. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
  6. Reclames betreffende de hoogte van de factuur moeten binnen 8 dagen na de factuurdatum schriftelijk zijn ingediend. Na die termijn worden klachten niet meer in behandeling genomen en vervalt het recht op reclames voor Opdrachtgever. Opdrachtgever is nimmer
    gerechtigd tot verrekening van het door haar/hem aan Opdrachtnemer verschuldigde.

Artikel 14. Reclames en onderzoek

  1. Indien Opdrachtgever niet binnen 8 dagen nadat hij/zij een gebrek in de prestatie van Opdrachtnemer heeft ontdekt of had behoren
    te ontdekken schriftelijke reclameert bij Opdrachtnemer, kan Opdrachtgever geen beroep meer doen op dit gebrek. Indien van een
    gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
  2. Opdrachtgever heeft geen recht om zijn/haar (betalings)verplichtingen op te schorten, indien Opdrachtgever meent enig recht van
    reclame te hebben.
  3. Opdrachtgever dient Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
  4. Ingeval van gegronde en tijdige reclames zal Opdrachtnemer ter harer keuze hetzij de geleverde zaken herstellen of vervangen tegen
    retournering van de oorspronkelijk geleverde zaken. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting
    niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen
    waartoe hij Opdrachtnemer opdracht gegeven heeft, hetzij een vervangende vergoeding daarvoor aan Opdrachtgever te voldoen of
    een evenredig gedeelte van de factuur crediteren.
  5. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de ter zake hiervan door Opdrachtnemer gemaakte kosten integraal
    voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 15. Overmacht

  1. Indien Opdrachtnemer zijn/haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen ten gevolge van een aan haar/hem niet toerekenbare oorzaak worden die verplichtingen opgeschort tot het moment dat Opdrachtnemer alsnog in
    staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan ziekte aan de zijde van het personeel van Opdrachtnemer.
  2. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan twee
  3. maanden zijn partijen bevoegd de Overeenkomst te ontbinden zonder dat ook maar enig recht van Opdrachtgever bestaat op
  4. schadevergoeding. Hetgeen reeds ingevolge de Overeenkomst is gepresteerd, wordt dan naar verhouding afgerekend.
  5. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: iedere omstandigheid waarmee Opdrachtnemer ten tijde van het aangaan van de overeenkomst geen rekening kon houden en ten gevolge waarvan de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet door Opdrachtgever kan worden verlangd, zoals bij voorbeeld oorlog of oorlogsgevaar, molest, oproer, sabotage, energiestoring, overstroming, aardbeving, brand, bedrijfsbezetting, werkstakingen en gewijzigde overheidsmaatregelen. Voorts wordt onder overmacht verstaan de omstandigheid dat toeleveringsbedrijven waarvan Opdrachtnemer afhankelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst niet aan de contractuele verplichtingen jegens Opdrachtnemer te voldoen, tenzij zulks aan Opdrachtnemer verwijtbaar is.
  6. Ingeval van overmacht heeft Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de overeenkomst voor de duur van de overeenkomst op te schorten, in welk geval overeengekomen leveringstermijnen met de duur van de opschorting worden verlengd. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  7. De ontbinding van de overeenkomst als in sub 7 en 9 bedoeld ontslaat Opdrachtgever niet van zijn verplichting om reeds geleverde
  8. goederen of reeds verrichte werkzaamheden binnen de daartoe overeengekomen termijn te betalen. Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

Artikel 16. Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
  2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het declaratiebedrag, althans tot dat gedeelte van het bedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  3. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot maximaal een maal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, zulks met een maximum van € 250.000,00.
  4. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  5. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  6. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  7. Eventuele aanspraken van de Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer vervallen na een termijn van een jaar na beëindiging van de opdracht.
  8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld v De door Opdrachtnemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering
    redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Opdrachtnemer kan in dat geval andere garantie- en andere voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
  9. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en
    / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd
    dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera. Indien de door Opdrachtnemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.

Artikel 17. Geheimhouding

  1. Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is
    gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
  2. Indien Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en Opdrachtnemer zich niet ter zake kan beroepen op
    een verschoningsrecht, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
  3. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan eventueel door hen in te schakelen derden.
  4. Wanneer de Opdrachtnemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst persoonsgegevens verwerkt, zal Opdrachtnemer de persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken en zich houden aan de wettelijke voorschriften die volgen uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Algemene Verordening Gegevensbescherming. Opdrachtnemer informeert de Opdrachtgever binnen vier werkdagen over ieder verzoek en/of iedere klacht van de Toezichthoudende autoriteit of de Betrokkene ten aanzien van de Persoonsgegevens die worden verwerkt bij het uitvoeren van de Overeenkomst. Opdrachtnemer verleent
    medewerking aan de Opdrachtgever wanneer een natuurlijk persoon een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot, het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de Persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen Persoonsgegevens.
  5. Opdrachtnemer informeert de Opdrachtgever binnen vier werkdagen over ieder rechterlijk bevel, dagvaarding, wettelijke verplichting of anderszins verplichting tot het delen van Persoonsgegevens met derden. Opdrachtnemer informeert de Opdrachtgever over het
    ontdekken van een mogelijk Datalek binnen 24 uur na het ontdekken ervan. De Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever vervolgens op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het Datalek. De eventuele kosten die gemaakt worden om het Datalek op te lossen, komen voor rekening van degene die de kosten maakt, tenzij het Datalek is ontstaan door het niet-nakomen van de overeenkomst door de Opdrachtgever, dan komen de kosten voor rekening van de Opdrachtgever. Wanneer de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever eindigt, zal Opdrachtnemer de persoonsgegevens die zij heeft verwerkt bij het uitvoeren van de overeenkomst teruggeven aan de Opdrachtgever en/of vernietigen.

Artikel 18. Intellectueel eigendom

  1. Alle door Opdrachtnemer voor Opdrachtgever ontwikkelde modellen, werken en/of uitvindingen zijn en blijven eigendom van Opdrachtnemer. Daaronder wordt tevens verstaan alle rechten van intellectueel eigendom waaronder begrepen, doch niet daartoe beperkt auteursrechten, modelrechten en/of octrooirechten.
  2. Alle door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever verstrekte stukken, zoals rapporten, computer programma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen en contracten, zijn te gebruiken door Opdrachtgever en zijn te vermenigvuldigen door Opdrachtgever ten behoeve van eigen gebruik in de eigen organisatie. Door Opdrachtnemer verstrekte stukken mogen niet door Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer openbaar worden gemaakt, verveelvoudigd worden dan wel geëxploiteerd worden of ter kennis van derden worden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

Artikel 19. Vrijwaring derden

  1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor mogelijke aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
  2. Opdrachtgever is gehouden om Opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan indien Opdrachtnemer wordt aangesproken op grond van het eerste lid van dit artikel en onverwijld al hetgeen te doen dat van haar/hem in dat geval verwacht mag worden. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van Opdrachtgever.

Artikel 20. Vervaltermijn

In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren van Opdrachtgever
jegens Opdrachtnemer en de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden één jaar.

Artikel 21. Contractovername

  1. Opdrachtgever is niet gerechtigd enige verplichting uit de Overeenkomst zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer over te dragen aan derden. Voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke toestemming mocht hebben gegeven voor een contractovername blijft Opdrachtgever te allen tijde naast deze derde hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen uit de Overeenkomst waarvan deze algemene voorwaarden deel uitmaken.
  2. Voorts geldt dat voor zover Opdrachtnemer al schriftelijke toestemming mocht hebben gegeven voor een contractovername, dan dient Opdrachtgever Opdrachtnemer hiervan voorafgaand schriftelijk op de hoogte te brengen en heeft Opdrachtnemer het recht de
    Overeenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de overdracht zal geschieden. Opdrachtnemer is niet tot enige schadevergoeding ter zake gehouden.

Artikel 22. Toepasselijk recht

  1. Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
  3. Onverminderd het recht van Opdrachtnemer een geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter, zullen geschillen tussen partijen in eerst instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
  4. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Midden Nederland.
  5. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met Opdrachtnemer.
"

Neem vandaag nog contact met ons op voor de ondersteuning die u nodig heeft.